WELKOM OP MIJN BLOG

Deze blog heeft als doel houtsnijwerk en ornamentiek in de kijker te plaatsen. Een bezoek aan een museum of een kasteel zijn onderwerpen die aan bod komen. Maar deze blog laat jullie ook kennis maken met mijn eigen vakmanschap. Veel leesplezier.

woensdag 11 juli 2012

GRINLING GIBBONS | BAROK HOUTSNIJWERK en ORNAMENTEN in de stijl van GRINLING GIBBONS


Grinling Gibbons (Rotterdam,4 April 1648 – London, 3 Augustus 1721) wordt beschouwd als een van de meest begaafde en invloedrijke houtsnijder en beeldhouwer in de geschiedenis van hetVerenigd Koninkrijk. 


Grinling Gibbons, Meester Houtsnijder

Zijn werk vormt een klasse apart in de barok. Over zijn jeugd en eerste opleiding is weinig bekend. Ook over zijn verdere leven zijn de bronnen niet altijd eenduidig. 
Wel staat vast dat zijn meesterschap de kunst van het houtsnijden naar een hoger niveau tilde, en dat hij een aantal technieken in Engeland introduceerde die hij had geleerd op het Europese continent, want hij werd geboren in Rotterdam.
De schrijver Horance Walpole omschreef de gave van Grinling Gibbons in 1793 als volgt: 

There is no instance of a man before Gibbons who gave wood the loose and airy lightness of flowers, and chained together the various productions of the elements with the free disorder natural to each species.

Er is geen voorbeeld van een man voor Gibbons die aan hout de losse en luchtige lichtheid van bloemen meegaf, en de diverse vormelijkheden van de elementen samenketende met de vrije wanorde die iedere soort eigen is.

Ook schreef hij dat een vaas bloemen die Gibbons bij wijze van reclame beeldhouwde, zo delicaat was gemaakt dat de bloemen trilden als er een koets langsreed.

Hoog-relief Snijwerk van Grinling Gibbons, Hampton Court


Patrick Damiaens
Dit Barok houtsnijwerk van Gibbons is een passie geworden voor mij en mijn persoonlijke evolutie als ornamentsnijder.  Mijn persoonlijke mening is dat Grinling Gibbons de beste ornamentsnijder is die er ooit bestaan heeft , ik heb al veel gezien wereldwijd als het gaat om ornamenten ,ornamentiek en houtsnijwerk, maar nog nooit de kwaliteit en geraffineerder snijwerk tegengekomen.

Het is geregeld dat ik mezelf eens uitdaag om in deze Barok-stijl een ornament te snijden in lindehout. 
Dit project heet 'Costoluto Genovese' het is een tomatensoort met een uitgesproken relief.
En dit in combinatie met Porei, lenteuitjes, knoflook, wortelen, boontjes, koriander. Er is ook een snijplank, mes en schaar aanwezig.
Ik vind dat het een smakelijk geheel is geworden.

De volgende foto's geven een idee, stadia van bewerking . 









Grinling Gibbons Style of Carving by Patrick damiaens


Hoog-relief of diep-reliëf  houtsnijwerk in lindehout
 Ik vind persoonlijk dat het een mooi resultaat geworden is . 

Snijwerk in de stijl van Grinling Gibbons

 Voor meer informatie over snijwerk in de stijl van Grinling Gibbons en Diep-reliëf houtsnijwerk:

Patrick Damiaens is lid van

Geen opmerkingen:

Een reactie posten